Posledné dva roky je veľmi aktuálnou témou na európskej úrovni vystúpenie Spojeného kráľovstva (ďalej ako „UK“) z EÚ. V prípade, ak UK neschváli Dohodu o vystúpení, ani nepožiada o časovo dlhšie predĺženie členstva v EÚ, by malo dôjsť 31.októbra 2019 k jej vystúpeniu, z EÚ bez Dohody, tzv. tvrdý BREXIT.
Inak by tomu mohlo byť za situácie, ak by UK uzavrelo s EÚ dohodu, na základe ktorej by sa o. i. až do uplynutia prechodného obdobia hľadelo naň v určitých a aj daňových oblastiach, ako by bolo členským štátom EÚ, k čomu nateraz nedošlo.
Vystúpenie Veľkej Británie z EÚ bude mať vplyv na občanov, podnikateľské subjekty a správne orgány tak v UK, ako aj v Európskej únii. Zmeny sa budú týkať nových kontrol na vonkajších hraniciach EÚ, platnosti licencií, osvedčení a povolení vydaných UK či nových podmienok pre prenos údajov.
Ako sa má slovenská obchodná spoločnosť pripraviť na BREXIT?
- Colná oblasť
Ak UK opustí EÚ bez dohody, colné orgány budú uplatňovať všetky pravidlá a formality súvisiace s obchodom medzi EÚ a tretími krajinami aj pri tovare, ktorý sa dováža z alebo vyváža do UK. Budú sa teda uplatňovať colné formality, podávať colné vyhlásenia, na tovar vstupujúci do EÚ z UK sa budú uplatňovať clá a pod. Avšak, podnikateľské subjekty, ktoré budú s UK pravidelne a často obchodovať, môžu za účelom skrátenia procesu colného konania súvisiaceho s dovozom / vývozom /tranzitom tovaru požiadať colný úrad o povolenie využívať zjednodušené postupy v colnom konaní.
Subjekty, ktoré doteraz svoju obchodnú činnosť vykonávali výlučne v rámci EÚ a plánujú obchodovať s UK, musia požiadať o pridelenie identifikátora EORI. V Slovenskej republike je registračným orgánom pre číslo EORI Finančná správa.
Pri vývoze výrobkov do tretích krajín, s ktorými má EÚ dohodu o voľnom obchode, môžu vývozcovia využívať preferenčnú colnú sadzbu, ak majú výrobky dostatočný „obsah EÚ“ v zmysle pravidiel pôvodu. Po BREXIT-e už nemôžu spoločnosti počítať s tým, že sa vstupy do hotového výrobku z UK budú považovať za obsah z EÚ.
- Oblasť dane z pridanej hodnoty
V prípade vystúpenia UK z EÚ, UK prestáva byť dňom nasledujúcim po dni vystúpenia členom EÚ a stáva sa tretím štátom. Medzi najvýznamnejšie zmeny a dopady v oblasti DPH radíme okrem iného:
- Postup pri kúpe a predaji tovaru z UK
Tovar, ktorý vstúpi na daňové (DPH) územie EÚ z UK alebo je odoslaný alebo prepravený z daňového (DPH) územia EÚ do Spojeného kráľovstva, sa bude považovať za dovoz alebo vývoz tovaru v súlade so smernicou Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty. To znamená účtovanie DPH pri dovoze, zatiaľ čo vývoz je od DPH oslobodený.
- Postup pri uplatňovaní refundácie dane z UK žiadateľom zo Slovenka
Platitelia dane registrovaní pre DPH podľa § 4 alebo 4b zákona o DPH budú žiadosti o vrátenie dane podávať do vystúpenia UK z EÚ elektronicky prostredníctvom informačného systému VAT REFUND. Žiadosti o vrátenie dane po vystúpení UK z EÚ budú vybavené len spôsobom a postupom stanoveným podľa národnej legislatívy UK.
- Zjednodušený režim jednotného kontaktného miesta alebo „MOSS“
Zdaniteľné osoby (usadené v treťom štáte), ktoré chcú využívať jeden z osobitných režimov hlavy XII kapitoly 6 smernice o DPH (tzv. zjednodušený režim jednotného kontaktného miesta alebo „MOSS“), a ktoré poskytujú telekomunikačné služby, služby televízneho a rozhlasového vysielania alebo elektronické služby nezdaniteľným osobám v EÚ, sa budú musieť zaregistrovať v rámci MOSS v členskom štáte EÚ; nebudú môcť byť už registrovaní v UK.
- Medzinárodné zdaňovanie a oblasť priamych daní
Čo sa týka medzinárodného zdaňovania, BREXIT nebude mať vplyv na platnú Zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia uzatvorenú medzi UK a SR, t. j. legislatívny rámec pre určenie, ktorý štát má právo na zdanenie príslušných príjmov zdaňovaných daňou z príjmov a v akom rozsah zostáva nezmenený. Na príjmy plynúce daňovníkom s obmedzenou daňovou povinnosťou (rezidentom UK) zo zdrojov na území SR sa naďalej uplatňuje ustanovenie § 16 (Zdroj príjmov daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou). Avšak, mení sa postavenie takéhoto daňovníka.
Nakoľko daňovník UK nebude po BREXIT-e považovaný za daňovníka členského štátu Európskej únie ani za daňovníka štátu, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o EHP, takýto daňovník bude zdaňovaný v súlade so zákonom o dani z príjmov ako daňovník tzv. „tretieho štátu“. Prehľad zmien postavenia daňovníka UK je dostupný na stránke FRSR. Medzi najvýznamnejšie dopady z pohľadu priamych daní radíme:
- Oslobodenie úrokov a licenčných poplatkov
Jednou z najvýznamnejších zmien, ktoré vyplývajú z vystúpenia UK z EÚ je nemožnosť uplatniť oslobodenie úrokov a licenčných poplatkov (§ 13 ods. 2 písm. f) a h) zákona o dani z príjmov) podľa Smernice EÚ Matka- Dcéra.
- Zabezpečenie dane
Od vystúpenia UK z EÚ sa začne na takýchto daňovníkov uplatňovať inštitút zabezpečenia dane. Povinnosť zabezpečenia dane podľa § 44 ods. 2 zákona o dani z príjmov sa vzťahuje na zdaniteľné príjmy daňovníkov s obmedzenou daňovou povinnosťou, ktoré im plynú zo zdrojov na území Slovenskej republiky, ak je právo na zdanenie týchto príjmov v prípade rezidentov zmluvných štátov prisúdené Slovenskej republike. Na zabezpečenie dane zo zdaniteľných príjmov okrem príjmov, z ktorých sa daň vyberá zrážkou, sú platitelia príjmu povinní zrážať sumu v prípade UK vo výške 19 % z peňažného plnenia.
Príklad č. 1 – Zabezpečenie dane zo zdaniteľných príjmov daňovníka z UK po vysupení z EÚ
Slovenská spoločnosť s r.o. platí v roku 2019 nájomné za nájom nebytových priestorov vlastníkovi nehnuteľnosti, ktorým je spoločnosť so sídlom v UK. Je slovenská s.r.o. povinná v zmysle § 44 zákona o dani z príjmov zrážať 19% na zabezpečenie dane?
Odpoveď
Príjem z prenájmu nehnuteľnosti umiestnenej na území SR je zdaniteľným príjmom daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou (rezidenta UK) zo zdrojov na území SR podľa § 16 ods. 1 písm. f) zákona o dani z príjmov ako aj podľa článku 6 Zmluvy medzi Slovenskou republikou a UK o zamedzení dvojakého zdanenia.
Predmetný príjem je daňový rezident UK povinný po skončení zdaňovacieho obdobia vysporiadať prostredníctvom podaného daňového priznania, pričom platiteľ dane (rezident SR) je povinný zabezpečiť daň z takéhoto príjmu v súlade s ustanovením § 44 ods. 2 až 6 zákona o dani z príjmov.