Narúšanie základu dane z príjmov právnických osôb je veľmi dôležitou otázkou politickej agendy mnohých krajín EÚ aj mimo EÚ a zaoberali sa ňou na svojich stretnutiach aj krajiny G20 a G8. Zoskupenie G20 a OECD pripravili Akčný plán BEPS zameraný na boj proti erózii základu dane a presunu ziskov medzinárodných spoločností do krajín s nízkym daňovým zaťažením. Očakáva sa, že členské krajiny jednotlivé opatrenia BEPS implementujú do svojej vnútroštátnej legislatívy. Nižšie sú uvedené niektoré akčné plány, ktoré Slovenská republika už prijala do svojej daňovej legislatívy alebo sa zaviazala, že ich v blízkej budúcnosti prijme.
Odpočet výdavkov (nákladov) na výskum a vývoj vo forme super odpočtu 25% z oprávnených nákladov už bol implementovaný do vnútroštátnych právnych predpisov (§ 30c Zákona o dani z príjmov). Zatiaľ nie je známe, či to bude zmenený v dôsledku záverečných odporúčaní OECD.
Akcie 8-10: Prispôsobenie transferových cien ekonomickej aktivite
Prijaté zmeny a doplnenia sa týkajú najmä dvoch oblastí a to aplikácie princípu nezávislého vzťahu (kapitola I) a nehmotného majetku. Revidované znenie kapitoly VI Smernice venujúcej sa nehmotnému majetku mení jeho definíciu, zameriava sa na odlíšenie skutočného a právneho vlastníka a okrem iného stanovuje dodatočné faktory, ktoré by mali byť porovnané v prípade analýzy porovnateľnosti nehmotného aktíva.
Nakoľko finálna správa k akciám 8-10 priamo aktualizuje Smernicu, tak je možné predmetné princípy priamo aplikovať pri interpretácii princípu nezávislého vzťahu a pri oceňovaní nehmotného majetku.
Detailnejšie informácie z danej problematiky môžete nájsť aj v našom newsletteri: https://www.moore-bdr.sk/en/news/detail/what-changes-will-beps-actions-8-10-bring-to-transfer-pricing.html
Akcia 13: Country-by-country reporting
Dňa 28. januára 2016 Slovenská republika spolu s ďalšími tridsiatimi krajinami v rámci trinásteho opatrenia akčného plánu o transferovom oceňovaní, podpísala dokument o automatickej výmene informácií, tzv. country-by-country (CbC) reporting. Pravidlá CbC reportingu sa vzťahujú na veľké nadnárodné skupiny s konsolidovaným ročným obratom presahujúcim čiastku 750 mil. eur, ktoré budú na ročnej báze nahlasovať informácie relevantným finančným úradom v danom členskom štáte. Jednotlivé úrady z členských štátov si následne budú automaticky vymieňať tieto informácie o globálnej alokácií príjmov, ziskoch, kapitálu, zamestnancov, majetku, či informácie o zaplatených daniach. Vďaka pravidlám CbC reportingu, by malo byť pre úrady toho ktorého členského štátu jednoduchšie odhaliť nepresnosti v cenách nadnárodných spoločností a tiež súvisiace daňové úniky.
Akcia 14: Zefektívnenie mechanizmu riešenia sporov
Hlavným cieľom tohto opatrenia je vyvinúť riešenia za účelom odstránenia prekážok, ktoré stoja pred krajinami pri riešení sporov v súvislosti so zmluvami o zamedzení dvojitého zdanenia vzájomnou dohodou, vrátane chýbajúcich ustanovení o arbitráži a odmietnutia prístupu k riešeniu sporov vzájomnou dohodou v niektorých prípadoch.
Slovenská republika má uzatvorené účinné zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia so 65 partnermi. Slovenská republika má snahu renegociovať zmluvy tak, aby vyhovovali najnovším požiadavkám.
Akcia 15 – Multilaterálny nástroj
Do tejto aktivity sa zapojilo 94 krajín. Multilaterálny nástroj je efektívnejší nástroj na renegociáciu súčasných bilaterálnych zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia (v súčasnosti je platných v rámci sveta cca 3000 zmlúv) ako aktualizovať tieto zmluvy separátne na bilaterálnej úrovni.
Multilaterálny nástroj je legálna multilaterálna zmluva, ktorou môžu byť upravené články bilaterálnych zmlúv navrhnuté v nasledovných Akciách:
Ø Akcia 2 (ustanovenia na hybridné nástroje a ustanovenia vyplývajúce z potenciálnych problémov aplikácie metódy vyňatia)
Ø Akcia 6 (minimálny štandard proti zneužitiu zmlúv)
Ø Akcia 7 (článok 5 odseky 4, 5 a 6 za účelom zamedzenia umelému obchádzaniu vzniku stálej prevádzkarne)
Ø Akcia 14 (článok 25 za účelom implementácie minimálneho štandardu pre efektívne riešenie sporov a nové ustanovenie o arbitráži).
Slovenská republika plánuje pristúpiť k predmetnému multilaterálnemu nástroju v termíne s ohľadom platný legislatívny proces.