Prinášame Vám najnovšie poznatky o pripravovaných novelizáciách zákonníka práce (t.j. novela zákona č. 311/2001 Z. z.) a daňového poriadku (t.j. novela zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní). Okrem daňového poriadku by mala novela daňového poriadku novelizovať aj zákon o dani z príjmov (t.j. novela zákona č. 595/2003 Z. z. ) a zákon o dani z pridanej hodnoty (t.j. novela zákona č. 222/2004 Z. z.).
Novela Zákonníka práce v marci 2021 veľmi rýchlo narazila na potrebu ďalšej legislatívnej úpravy. Na júnovej schôdzi NR SR je v prvom čítaní novela Zákonníka práce, ktorá upravuje viacero sporných bodov.
Dávame vám do pozornosti viaceré neriešené problémy, ktoré predložený návrh upravuje.
Upravuje sa výška príspevku na stravovanie – zamestnávateľ bude môcť poskytnúť namiesto súčasných zákonne stanovených 55% (t.j. aktuálne najviac 2,81 EUR) až 100 % sumy stravného platného pre služobné cesty v trvaní 5-12 hodín. Vzťahuje sa na každý zo zákonných spôsobov stravovania. Aplikuje sa oslobodenie takto zvýšeného príspevku do hodnoty 5,10 EUR od dani a odvodov pre zamestnancov a pre zamestnávateľa bude považovaný za daňovo uznaný výdavok.
Odstránenie byrokracie a spätné vyplácanie – objavili sa viaceré komplikácie pri vyplácaní stravného vopred s ohľadom na dodržanie účelovosti príspevku. Z dôvodu týchto komplikácii novela prináša možnosť vyplácania gastrolístkov aj finančných príspevkov za uplynulý kalendárny mesiac pozadu. Týmto opatrením sa odstránia problémy s výpočtom nároku na stravné, ktoré nebolo možné zohľadniť (napr. neplánovaná dovolenka, náhle ukončený pracovný pomer).
Opatrenia pre živnostníkov a iných SZČO – živnostníci si budú môcť do výdavkov uplatniť sumu 5,10 EUR na stravovanie za každý odpracovaný deň. Okrem toho sa im zruší povinnosť dokladovať výšku stravného.
V prípade schválenia NR SR v predloženej podobe bude novela zákona účinná od 1. januára 2022.
Po júnovom prvom čítaní prebehne najbližšie rokovanie poslancov v septembri po letnej prestávke. Priebeh legislatívneho procesu v oblasti stravovania zamestnancov budeme pre Vás aj naďalej pozorne sledovať a o prípadných zmenách Vás budeme informovať.
Ministerstvo financií SR predložilo dňa 26.4.2021 do medzirezortného pripomienkového konania návrh novely daňového poriadku, ktorá je vypracovávaná na základe Programového vyhlásenia vlády a navrhuje viacero opatrení.
Zrušenie registračných kartičiek a zníženie ceny záväzného stanoviska.
V rámci opatrení na podporu podnikania sa navrhuje zrušenie tzv. „registračných kartičiek“, a s ňou spojene zrušenie povinnosti ich predkladať správcovi dane za účelom zápisu zmien. Zrušiť by sa mala aj povinnosť vrátiť osvedčenie.
Predložená novela upravuje aj zníženie poplatku za záväzné stanoviská. Po novom by malo platiť, že daňový subjekt zaplatí spolu so žiadosťou o záväzné stanovisko úhradu vo výške 1 000 eur. Na druhej strane vysoko spoľahlivý daňový subjekt, zaplatí spolu so žiadosťou polovicu tejto sumy. Ide o sumu za jeden predpis.
Novelou daňového poriadku sa navrhuje tiež zaviesť index daňovej spoľahlivosti. Tento index bude používaný na transparentné a objektívne hodnotenie daňových subjektov, a to na základe plnenia ich povinností voči finančnej správe. V prípade nesúhlasu s hodnotením daňový subjekt môže podať námietku do 15 dní odo dňa doručenia oznámenia. Daňové subjekty s výborným hodnotením budú mať nárok na benefity (napr. dlhšie lehoty na vyjadrenie a predkladanie dokladov, zníženie sumy za úhradu záväzného stanoviska na polovicu). Naopak, nespoľahlivé daňové subjekty budú dostávať tzv. „malusy“ (napr. určí sa im minimálna 8 dňová lehota na vyjadrenie).
V rámci boja proti daňovým podvodom sa pripravovanou novelou navrhuje zaviesť inštitút vylúčenia fyzickej osoby. Táto úprava umožní správcom dane vydať rozhodnutie o vylúčenia fyzickej osoby, ktorá je štatutárom daňového subjektu alebo členmi štatutárneho organu, ktorý vážnym spôsobom porušuje svoje daňové povinnosti.
Následkom rozhodnutia o vylúčení je, že vylúčená fyzická osoba, ktorá je u daňového subjektu v pozícii štatutára alebo člena štatutárneho orgánu, nesmie vykonávať funkcie štatutárneho, alebo dozorného orgánu obchodnej spoločnosti alebo družstva.
Správca dane vydá rozhodnutie o vylúčení, ak daňový subjekt:
- a) mal ukončenú daňovú kontrolu a má daňový nedoplatok a nedoplatok na inom peňažnom plnení v úhrne aspoň 5000 eur viac ako jeden rok, alebo ak
- b) podal daňové priznanie na dani z pridanej hodnoty za zdaňovacie obdobie a daňová kontrola oprávnenosti nároku týkajúca sa tohto zdaňovacieho obdobia bola ukončená.
Fyzická osoba je vylúčená odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o vylúčení a doba vylúčenia je tri roky od právoplatnosti tohto rozhodnutia.
Ustanovenie upravujúce súhrnný protokol sa vypúšťa z dôvodu jeho nevyužívania v praxi.
Navrhuje sa doplniť, aby predvolaná osoba spolu s ospravedlnením predložila aj dôkazy o tom, že sa nemohla zo závažných dôvodov zúčastniť na požadovanom úkone pri správe daní.
Správcovia dane môžu na účely dokazovania vykonávať aj tzv. spoločné úkony, ktorými sú najmä ústne pojednávanie, výsluch svedkov, výsluch znalcov, oboznámenie s obsahom rozhodujúcich skutočností zistených u iných daňových subjektov a oboznámenie s dôkaznými prostriedkami. Účelom tejto úpravy je hlavne zníženie času výkonu kontroly a jej efektívnosť.
Navrhuje sa tiež možnosť uskutočniť vypočutie svedka a znalca prostredníctvom videokonferencie, alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie.
Navrhuje sa úprava doručovania protokolu o určení dane podľa pomôcok, rovnako ako je to pri protokole z daňovej kontroly, kedy je výzva súčasťou uvedeného protokolu, čím sa zabezpečí efektívnejší spôsob doručovania, najmä pri elektronickom spôsobe doručenia.
V nadväznosti na úpravy inštitútu „osobného bankrotu“, ktoré sú uvedené v zákone o konkurze a reštrukturalizácii sa navrhujú upresniť ustanovenia o zániku daňového nedoplatku, v prípade ak dôjde k oddlženiu.
Predmetom zániku sú nevymáhateľné daňové nedoplatky z dôvodu oddlženia fyzickej osoby a zánik daňových nedoplatkov sa bude týkať nevymáhateľných daňových nedoplatkov, tak vyhláseného konkurzu podľa štvrtej časti zákona o konkurze, ako aj prípadov vyhláseného konkurzu na majetok fyzickej osoby podľa druhej časti zákona o konkurze (t.j. zákon č. 7/2005 Z. z. ) a oddlženia realizovaného v kontexte s ustanovením § 206f ods. 4 zákona o konkurze.
V praxi nastali prípady, keď daňový dlžník nepodal daňové priznanie v zákonom ustanovenej lehote a následne bolo začaté reštrukturalizačné konanie a povolená reštrukturalizácia. Pokiaľ daňový dlžník podal daňové priznanie po začatí reštrukturalizačného konania a vznikla daňová povinnosť, ktorej splatnosť nastala do začatia reštrukturalizačného konania, ide o daňový nedoplatok, ktorý je pohľadávkou na účely reštrukturalizácie. Správca dane z dôvodu, že uplynula lehota na prihlásenie pohľadávok v reštrukturalizácii už nemohol predmetný daňový nedoplatok prihlásiť.
Práve pre objektívnu nemožnosť správcu dane prihlásiť daňový nedoplatok, ako pohľadávku v reštrukturalizácii je potrebné stanoviť, že takýto daňový nedoplatok nezaniká, pokiaľ vyplýva z daňového priznania, ak lehota na jeho podanie uplynula do začatia reštrukturalizačného konania, avšak k jeho podaniu do začatia reštrukturalizačného konania nedošlo. Zároveň sa navrhuje, aby sa takýto daňový nedoplatok považoval za pohľadávku vzniknutú po začatí reštrukturalizačného konania.
Navrhuje sa nová skutočnosť, ktorá bude zakladať domnienku o tom, že platiteľ dane, ktorý je príjemcom zdaniteľného plnenia od iného platiteľa dane v tuzemsku vedieť mal a mohol, že celá daň nebude zaplatená.
Ručenie bude možné uplatniť, ak protihodnota za dodanie tovaru alebo služby bude uhradená na účet dodávateľa, avšak na účet, ktorý nebol zverejnený v zozname účtov oznámených dodávateľom finančnej správe.
Úprava zákona o dani z pridanej hodnoty uplatňuje novinku v podobe možnosti platiteľa dane overiť si, či platí protihodnotu na bankový účet dodávateľa, ktorý je finančnej správe známy. V tejto súvislosti sa bude požadovať, aby všetci platitelia oznámili elektronickým spôsobom na tlačive, ktoré bude uverejnene na stránke finančného riaditeľstva Slovenskej republiky, svoje bankové účty, ktoré budú využívať v súvislosti s podnikateľskou aktivitou podliehajúcou DPH.
Finančné riaditeľstvo SR zverejnení a na dennej báze bude aktualizovať zoznam takto oznámených bankových účtov. Pre prípad, že odberateľ, ktorý je platiteľom dane, zaplatí za tovar alebo službu na iný ako oznámený účet, môže byť vystavený riziku, že ak jeho dodávateľ nezaplatí DPH z tejto transakcie, bude za ňu ručiť.
Riziko, ktoré v sebe nesie uplatnenie inštitútu ručenia za daň však bude možné na strane odberateľa eliminovať. Ak bude mať odberateľ obavu, že by finančná správa mohla voči nemu uplatniť ručenie, bude môcť rozdeliť platbu a predmetnú sumu DPH zaplatiť priamo na účet správcu dane vedený pre dodávateľa tovaru alebo služby. V takomto prípade už správca dane nebude po ňom požadovať sumu DPH, ktorú jeho dodávateľ nezaplatil.
Finančná správa by mala na svoju webstránku doplniť tri nové zoznamy.
V súvislosti s novou právnou úpravou ručenia v zákone o dani z pridanej hodnoty sa navrhujú doplniť dva zoznamy. Prvý sa týka oznámených bankových účtov platiteľov dane z pridanej hodnoty a druhý zoznam sa týka čísiel účtov správcu dane vedených pre daňové subjekty (tzv. OÚD).
V súvislosti so zavedením tzv. verejného indexu daňovej spoľahlivosti sa navrhuje, aby Finančné riaditeľstvo SR zverejňovalo v novom – treťom zozname daňové subjekty spolu s ich indexom.
Tieto zoznamy bude Finančné riaditeľstvo SR pravidelne aktualizovať na svojej webovej stránke.
Účinnosť novely sa predpokladá pri väčšine ustanovení od 1. januára 2022. Pokiaľ ide o registráciu bankových účtov, termín je navrhovaný na 30. november 2021. Znamená to, že platitelia DPH k 15. novembru 2021, budú povinní oznámiť všetky účty, ktoré majú zriadené a využívajú ich na podnikanie podliehajúce DPH, do 30. novembra 2021.
Dňa 14. mája 2021 sa skončilo pripomienkové konanie a návrh novely bol predložený 29. júna 2021 na úrad vlády, kde o ňom budú rokovať poslanci. Priebeh legislatívneho procesu v oblasti tejto novely budeme pre Vás aj naďalej pozorne sledovať a o prípadných zmenách Vás budeme informovať.
Ak máte akékoľvek bližšie otázky k pripravovaným zmenám týkajúcich sa novelizácie zákonníka práce a daňového poriadku neváhajte nás kontaktovať.