V súčasnosti je v medzirezortnom pripomienkovom konaní návrh novely Zákona o správe daní (daňový poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej len „daňový poriadok“), ktorým sa majú zaviesť viaceré zmeny, pričom uvádzame najpodstatnejšie z nich:
- Osoby zúčastnené na správe daní – z dôvodu právnej istoty sa precizuje legislatívny text definície daňového subjektu tak, že za právnickú osobu sa bude považovať aj organizačná jednotka združenia, ktorá koná vo svojom mene, a teda je daňovým subjektom (Rozsudok NS SR č. 3 Cdo 146/96);
- Používanie jazyka pri správe daní – z dôvodu znižovania administratívnej záťaže, sa navrhuje, aby správca dane mohol upustiť od vyžadovania úradného prekladu daňovým subjektom predložených písomností;
- Zastupovanie – z dôvodu daňovým subjektom predloženej plnej moci a následného predloženia ďalšej plnej moci, ktorých rozsah sa prekrýva, sa navrhuje upraviť, aby nová plná moc vždy nahradila predchádzajúcu, a to v rozsahu v akom dochádza k ich kolízii. V prípade pochybnosti správcu dane o predloženej plnej moci, správca dane vyzve daňový subjekt na vyjadrenie, pričom sa navrhuje, aby do odstránenia nedostatkov doručenej plnej moci vykonal zástupca len nevyhnutné úkony, aby nedošlo k zmareniu neopakovateľných úkonov. Ak daňový subjekt nebude reagovať na túto výzvu a neodstráni pochybnosti, bude konať správca dane s daňovým subjektom, resp. so zástupcom, ktorý koná na základe predchádzajúcej plnej moci, o ktorej nemá správca dane pochybnosti;
- Spôsob podania – navrhuje sa, aby daňové subjekty, ktoré majú povinnosť elektronickej komunikácie s finančnou správou, v prípade, že doručia podania s predpísanou štruktúrovanou formou inak, ako prostredníctvom elektronickej podateľne finančnej správy ( listinne alebo cez portál ÚPVS) majú byť vyzvané na správne doručenie tohto podania. Až keď daňový subjekt tejto výzve nevyhovie, bude sa považovať takéto podanie za nepodané;
- Daňové priznanie – vzhľadom na skutočnosť, že správca dane určuje daň podľa pomôcok až vtedy, keď daňový subjekt ani na základe výzvy správcu dane nepodá daňové priznanie, navrhuje sa jednoznačne ustanoviť, aby daňový subjekt za zdaňovacie obdobie, za ktoré bola určená daň podľa pomôcok, nemohol podať daňové priznanie;
- Dokazovanie – v rámci dokazovania, sa navrhuje ustanoviť, že daňový subjekt preukazuje skutočnosti, na ktoré bol správcom dane vyzvaný pri správe daní, nielen v daňovej kontrole alebo v daňovom konaní;
- Doručovanie elektronickými prostriedkami – navrhuje sa precizovať ustanovenie, týkajúce sa, elektronického doručovania písomností spôsobom, že správca dane bude doručovať elektronicky písomnosti tomu, kto má sprístupnené elektronické služby, t. j. osobe, ktorá je povinná komunikovať so správcom dane elektronicky, ďalej osobe, ktorá o elektronickú komunikáciu požiada, ako aj osobe bez povinnosti elektronickej komunikácie, ktorá sa dobrovoľne registrovala a autorizovala na portáli FS;
- Daňová kontrola – zo zápisnice o začatí daňovej kontroly sa navrhuje vypustiť uvedenie dôvodu začatia daňovej kontroly, aby sa nezmaril jej účel v prípade, ak sa kontrola vykonáva na základe podnetu OČTK. Zároveň sa ustanovuje možnosť rozšíriť vykonávanú daňovú kontrolu nielen o inú daň a zdaňovacie obdobie, ale aj o kontrolu iného predpisu, napr. zákona o účtovníctve; navrhuje sa úprava ustanovenia o doručovaní protokolu spôsobom, že ak sa v daňovej kontrole zistí rozdiel oproti podanému daňovému priznaniu, kedy sa doručuje protokol spolu s výzvou, tak aby výzva bola súčasťou protokolu;
- Postup pri určení dane podľa pomôcok – z dôvodu právnej istoty sa navrhuje, aby deň začatia určovania dane podľa pomôcok bol deň nasledujúci po dní doručenia oznámenia;
- Spôsob platenia dane – z dôvodu efektivity sa navrhuje, aby správca dane zasielal oznámenie o preúčtovaní platby len vtedy, ak ide o sumy vyššie ako 5 eur, Rovnako sa navrhuje upustiť od zasielania oznámení pri použití preplatku, ktorý je nižší ako 5 eur;
- Odklad platenia dane a povolenie splátok – navrhuje sa, aby bolo rozhodnutie o povolení odkladu alebo o povolení splátok dane zrušené zo zákona, t. j. bez rozhodnutia správcu dane, v prípade ak sa zruší rozhodnutie, ktorým bola táto daň vyrubená, napr. v rámci mimoriadnych opravných prostriedkov alebo súdnym rozhodnutím, to znamená, ak sa zruší pôvodné rozhodnutie. S cieľom zatraktívniť tento inštitút sa navrhuje skrátiť lehotu, v ktorej nemôže byť povolený odklad alebo platenie dane v splátkach z dôvodu, že daňový subjekt nedodržal podmienky uvedené v rozhodnutí správcu dane, a to z piatich rokov na dva roky;
- Nulitné rozhodnutie – z dôvodu právnej istoty sa navrhuje, aby sa za nulitné rozhodnutie považovalo aj také rozhodnutie, ktoré bolo vydané po zániku práva vyrubiť daň;
- Postup pri registrácii – v ustanovení o registračnom konaní sa navrhuje vypustiť povinnosť fyzických a právnických osôb oznamovať čísla účtov vedených u poskytovateľov platobných služieb, nakoľko tieto informácie poskytujú správcovi dane uvedení poskytovatelia;
- Vyrubovacie konanie – navrhuje sa sprecizovanie ustanovenia v súvislosti s rozhodnutím vo vyrubovacom konaní, v zmysle ktorého je rozhodnutie potrebné vydať najneskôr do troch mesiacov od lehoty určenej správcom dane vo výzve na vyjadrenie k protokolu. Taktiež sa navrhuje ustanoviť, že keď je rozhodnutie zrušené a vec je odvolacím orgánom vrátená na ďalšie konanie, postupuje sa rovnako ako vo vyrubovacom konaní vykonávanom po doručení protokolu;
- Postup prvostupňového orgánu pri podaní odvolania – navrhuje sa, z dôvodu, že daňový subjekt môže svoje odvolanie dopĺňať až do uplynutia lehoty na podanie odvolania, aby lehota na postúpenie odvolania druhostupňovému orgánu začala plynúť po uplynutí lehoty na podanie odvolania a v prípade, ak správca dane vyzve daňový subjekt na doplnenie odvolania, lehota na postúpenie odvolania začne plynúť až keď daňový subjekt odvolanie podľa výzvy správcu dane doplní;
- Daňové preplatky a úrok – navrhuje sa ustanovenie v súvislosti s daňovým preplatkom, na základe ktorého správca dane vráti preplatok na účet, ktorý uvedie daňový subjekt v žiadosti. Ak daňový subjekt v žiadosti neuviedol číslo účtu, správca dane vráti preplatok na účet, ktorý mu oznámil daňový subjekt alebo platobná inštitúcia. Ak správca dane neeviduje žiadne číslo účtu daňového subjektu, vráti preplatok poštovým poukazom na adresu daňového subjektu, ak tento preplatok nepresiahne sumu 15 tisíc eur, to znamená najvyššiu možnú sumu, ktorú možno poštovým poukazom na adresu zaslať;
- Záložné právo – navrhuje sa úprava ustanovenia záložného práva za účelom jednoznačného stanovenia okamihu vzniku záložného práva správcu dane, a to jeho vykonateľnosťou. Navrhuje sa, aby správca dane doručoval rozhodnutie o zriadení záložného práva dlžníkovi a aj katastru alebo inému registru, t. j. nemusí čakať na doručenie dlžníkovi;
- Premlčanie a zánik práva vymáhať daňový nedoplatok – navrhuje sa doplniť plynutie premlčacej lehoty na vymáhanie daňového nedoplatku nadväzne na lehotu uvedenú v 166 f zákona o konkurze a reštrukturalizácii, podľa ktorého, pri zrušení oddlženia, sa pohľadávkam v plnom rozsahu, v ktorom ešte neboli uspokojené, obnovuje pôvodná vymáhateľnosť aj splatnosť. Takéto pohľadávky sa nepremlčia skôr ako uplynie desať rokov od zrušenia oddlženia;
- Exekúcia – navrhuje sa ustanoviť, že ak daňový subjekt alebo iná osoba uplatnia návrh na vylúčenie majetku z daňovej exekúcie na súde, správca dane vo vzťahu k tomuto majetku odloží daňovú exekúciu až do právoplatného rozhodnutia súdu;
- navrhuje sa elektronická komunikácia s bankou v prípade, ak sa rozširuje exekúcia na iný bankový účet, čím sa zefektívni celý proces výkonu rozhodnutia;
- navrhuje sa rozšíriť dôvod, kedy možno daňovú exekúciu odložiť; v prípade, keď daňový dlžník alebo iná osoba podajú návrh na súd na vylúčenie majetku z daňovej exekúcie;
- navrhuje sa zaviesť nový druh daňovej exekúcie – daňová exekúcia zadržaním vodičského preukazu.. V prípade výkonu daňovej exekúcie týmto spôsobom je daňový dlžník nepriamo nútený na splnenie svojej povinnosti, aby mu mohol byť vodičský preukaz vrátený Exekúcia sa nemá týkať neplatičov, ktorý sú profesionálnymi vodičmi.
- navrhuje sa, pri daňovej exekúcii predajom hnuteľných vecí, presne špecifikovať čas pristavenia motorového vozidla, aby nedošlo k mareniu výkonu exekúcie, napr. tým, že daňovník pristaví vozidlo v určený deň, avšak vo večerných hodinách;
- navrhuje sa, z dôvodu právnej istoty, aby lehota na úhradu exekučných nákladov začala daňovému dlžníkovi plynúť odo dňa doručenia rozhodnutia správcu dane;
- Pokuty – navrhuje sa znížiť spodná hranica pokuty v prípadoch, keď daňový subjekt nesplní povinnosť uloženú rozhodnutím správcu dane, a v prípadoch, keď nesplní niektorú z povinnosti nepeňažnej povahy;
- ustanovuje sa spôsob výpočtu pokuty, keď daň bola daňovému subjektu vyrubená vyrubovacím rozkazom;
- navrhuje sa ustanoviť, aby sa pokuta nevyrubila v prípade, ak daňový subjekt podá dodatočné daňové priznanie, ktorým si zníži uplatnené vrátenie dane alebo uplatnený nárok podľa osobitného predpisu oproti nároku uvedenému v „riadnom“ daňovom priznaní a táto daň alebo nárok nebol ešte vrátený.