S účinnosťou od 1.1.2018 vstúpila do platnosti novela zákona o správe daní (ďalen len „daňový poriadok“), ktorá priniesla niekoľko legislatívnych zmien.
Daňové tajomstvo
V daňovom poriadku už nie je presne definované, komu sa môže poskytnúť informácia, ktorá ma charakter daňového tajomstva. Štátny orgán, orgán územnej samosprávy, právnická aj fyzická osoba sú povinní preukázať oprávnenosť na sprístupnenie daňového tajomstva, ktorá bude vyplývať len z plnenia ich úloh podľa tohto zákona, osobitného predpisu alebo na základe medzinárodnej zmluvy.
Zavedenie súhrnného protokolu (§ 19a)
Novela zavádza nový paragraf – § 19a. Finančné riaditeľstvo môže od januára 2018, pre účely správy daní, vyhotoviť súhrnný protokol o navzájom prepojených transakciách daňových subjektov, u ktorých bola zistená skutočnosť, že porušili, alebo obišli daňové predpisy.
Povinná elektronická komunikácia s finančnou správou pre všetky PO zapísané v obchodnom registri a FO – podnikateľov, registrované pre daň z príjmov (platnosť pre PO od 1. 1. 2018, FO od 1. 7. 2018)
Od 1.1.2018 sa rozšíril okruh osôb, ktoré musia komunikovať elektronicky s finančnou správou, na všetky právnické osoby zapísané v obchodnom registri, registrované pre daň z príjmov a od 1.1.2018 aj na všetky fyzické osoby – podnikateľov, registrované pre daň z príjmu, t.j. nie len platiteľov DPH.
Index daňovej spoľahlivosti
Daňový poriadok sa od nového roka rozšíril o nový pojem – index daňovej spoľahlivosti. Jedná sa o hodnotenie daňového subjektu – podnikateľa, prostredníctvom plnenia jeho povinností voči finančnej správe na základe tohto zákona alebo iných osobitných predpisov. Index daňovej spoľahlivosti má mať predovšetkým preventívny charakter a umožňuje poskytovať osobitné daňové režimy pre spoľahlivé daňové subjekty. Daňový úrad zasiela oznámenie o osobitných daňových režimoch, na ktoré je daňový subjekt oprávnený do 30 dní.
Nový zoznam na základe daňových priznaní k dani z príjmov PO
Finančné riaditeľstvo zverejňuje na svojej internetovej stránke zoznam daňových subjektov s výškou vyrubenej dane z príjmu právnickej osoby alebo dodatočne vyrubenej dane z príjmov právnickej osoby, alebo daňovej straty právnickej osoby. Tento oznam je k dispozícii do konca každého štvrťroka kalendárneho roka na základe daňových priznaní k dani z príjmov právnických osôb podaných v predchádzajúcom štvrťroku bežného roka. Do predmetného zoznamu sa použijú prvý krát údaje z daňových priznaní k dani z príjmov PO podaných v roku za zdaňovacie obdobie, ktoré sa začali po 31. decembri 2016.
Zoznam daňových subjektov registrovaných pre daň z pridanej hodnoty a spotrebné dane
Od 1.1.2019 nadobudne účinnosť novela týkajúca sa zoznamu daňových subjektov registrovaných pre daň z pridanej hodnoty a pre spotrebné dane. Tento zoznam, ktorý zverejňuje finančné riaditeľstvo, bude doplnený aj o dátum, od ktorého je daňový subjekt registrovaný k týmto daniam a deň, ktorým došlo k zmene druhu registrácie na dani z pridanej hodnoty.
Zoznam vybraných finančných inštitúcií a regulovaných osôb
Po 1. januári 2019 bude zverejnený zoznam vybraných finančných inštitúcií za kalendárny rok 2018. Tento zoznam vybraných finančných inštitúcií bude zverejňovať finančné riaditeľstvo na svojom webovom sídle na základe evidencie úhrad osobitného odvodu vybraných finančných inštitúcií.
Na základe novelizácie pribudne nový zoznam regulovaných osôb do konca každého štvrťroka bežného roka na základe rozhodnutí o zúčtovaní osobitných odvodov z podnikania v regulovaných odvetviach, ktoré sa stali právoplatnými v predchádzajúcom štvrťroku bežného roka. Nový zoznam bude zverejnený prostredníctvom finančného riaditeľstva po 1. januári 2019 za odvodové obdobie začínajúce po 31. decembri 2017.
Záväzné stanovisko
Od januára 2018 sa zaviedlo zníženie výšky úhrad, platených daňovým subjektom spolu so žiadosťou o záväzné stanovisko k uplatneniu daňových predpisov.
Zmenou § 53c ods. 1, zaplatí daňový subjekt spolu so žiadosťou o záväzné stanovisko úhradu vo výške:
- a) 1 % zo sumy predpokladaného obchodného prípadu, najmenej však 2 000 eur, najviac 30 000 eur, ak žiada o záväzné stanovisko k uplatneniu jedného daňového predpisu,
- b) 2 % zo sumy predpokladaného obchodného prípadu, najmenej však 2 500 eur, najviac 30 000 eur, ak žiada o záväzné stanovisko k uplatneniu dvoch a viac daňových predpisov,
- c) 3 % zo sumy predpokladaného obchodného prípadu, najmenej však 3 000 eur, najviac 30 000 eur, ak žiada o záväzné stanovisko k uplatneniu daňových predpisov, pričom ide o opakované obchodné prípady.
Predĺženie lehoty na podanie odvolania
Medzi pozitívne zmeny patrí predĺženie lehoty na podanie odvolania. Zmenou §72 ods. 3 daňového poriadku sa predlžuje táto lehota z 15 na 30 dní.
Vyrubovacie konanie
Vyrubovacie konanie, špecifikované v § 68 ods.1 sa dopĺňa o situáciu: Ak je vec vrátená na ďalšie vyrubovacie konanie, vyrubovacie konanie vykoná a rozhodnutie o vyrubovacom konaní vydá správca dane, ktorého rozhodnutie bolo zrušené. Z toho vyplýva, že začatie a aj ukončenie vyrubovacieho konania vykoná správca dane, ktorý daňovú kontrolu aj začal, bez ohľadu nato, že dôjde k zmene na iného správcu.
Zmena nastala taktiež v § 68 ods. 3 kde sa dopĺňa lehota na rozhodnutie do troch mesiacov. Prípadne ak pôjde o mimoriadnu zložitosť prípadu alebo iné závažné okolnosti, môže túto lehotu pred jej uplynutím predĺžiť druhostupňový orgán.
Nazeranie do spisov
Vychádzajúc z § 23 je daňový subjekt alebo jeho zástupca oprávnený nazerať do spisu daňového subjektu týkajúceho sa jeho daňových povinností. Zmenou došlo k doplneniu, že toto neplatí, ak príslušný orgán členského štátu alebo príslušný orgán zmluvného štátu, ktorému bola poskytnutá informácia o daňovom subjekte podľa osobitého predpisu (napr. zákon č.442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní, nariadenie Rady (EÚ) č. 904/2010), uviedol, že nesúhlasí so sprístupnením takýchto písomností.
Taktiež sa stanovuje výnimka do nazerania spisov v podobe vylúčenia nazerania do písomností, ktorých sprístupnením by mohlo dôjsť k zmareniu alebo podstatnému sťaženiu správy daní alebo k zmareniu a podstatnému sťaženiu objasnenia alebo vyšetrenia veci podľa osobitného predpisu (napr. Trestný poriadok) a do súhrnného protokolu. Toto však neplatí ak sa použijú ako dôkaz pri správe daní.
Základné zásady správy daní
V rámci § 3 ods. 6 bolo pozmenené znenie o základných zásadách správy daní: „Na právny úkon, viacero právnych úkonov alebo iné skutočnosti uskutočnené bez riadneho podnikateľského dôvodu alebo iného dôvodu, ktorý odráža ekonomickú realitu, a ktorých najmenej jedným z účelov je obchádzanie daňovej povinnosti alebo získanie takého daňového zvýhodnenia, na ktoré by inak nebol daňový subjekt oprávnený, sa pri správe daní neprihliada.“