S účinnosťou Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1114, známeho ako Markets in Crypto-Assets (MiCA), bol zavedený nový regulačný rámec pre trhy s kryptoaktívami. Nariadenie MiCA prináša jednotné pravidlá a štandardy s cieľom harmonizovať a regulovať trh s kryptoaktívami v rámci celej Európskej únie. Jeho hlavné oblasti zamerania zahŕňajú emitovanie kryptoaktív a ich uvádzanie na trh, poskytovanie služieb spojených s kryptoaktívami, a boj proti zneužívaniu trhu.
Toto nariadenie má priamu účinnosť vo všetkých členských štátoch EÚ. Na Slovensku v rámci implementácie tohto nariadenia vznikol nový Zákon č. 248/2024 Z. z. o niektorých povinnostiach a oprávneniach v oblasti kryptoaktív a o zmene a doplnení niektorých zákonov s účinnosťou od 1. novembra 2024.
Nový „krypto zákon“ sa zaoberá nasledovnými úpravami:
Oblasť | Právna úprava |
Úschova a správa kryptoaktív | – zákon vymedzuje, že kryptoaktíva v úschove netvoria súčasť majetku poskytovateľa služieb kryptoaktív |
Poskytovanie poradenstva v oblasti kryptoaktív | – zákon spresňuje, že sa neuplatňujú špecifické vzdelanostné kritéria, vyžaduje sa len odborná znalosť a schopnosť na plnenie povinnosti podľa opatrenia NBS – stanovuje sa povinnosť vzdelávania najmenej raz za rok (a pred poskytovaním poradenstva) |
Informačné povinnosti | – poskytovateľa služieb kryptoaktív, emitenti tokenov a banky sú povinný poskytovať hlásenia a správy NBS |
Orgán dozoru | – zákon udeľuje právomoci výkonu dozoru a kontroly na činnosť poskytovateľov služieb kryptoaktív, emitentov tokenov a bánk NBS |
Sankcie | – pokuty za porušenie zákona udeľuje výlučné NBS (splatné do 30 dní) – pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu |
Obmedzenie a zákaz činnosti | – NBS obmedzuje alebo zakazuje činnosť pri porušení zákona alebo podmienok v povolení o činnosti |
Blokovanie online rozhraní | – NBS môže vydať rozhodnutie o vydaní opatrenia na online rozhranie poskytovateľa služieb kryptoaktív, emitenta tokenov alebo banky ak sa preukáže, že boli porušené podmienky obchodovania a poskytovania služieb kryptoaktív |
NBS bude dohliadať na dodržiavanie predpisov od 30. júna 2024. Dohľad sa zameriava najmä na subjekty, ktorým NBS udelila licenciu. Do 30. júna 2026 na našom trhu môžu pôsobiť aj podnikatelia v oblasti kryptoaktív, ktorí nie sú dohliadaní NBS.
Na lepšie pochopenie rozdielov je dôležité porozumieť základným typom kryptomien v zmysle Nariadenia MiCA. Nižšie uvádzame stručný prehľad:
- Tokeny elektronických peňazí
EMT je druh kryptoaktíva, ktorého účelom je zachovávať stabilnú hodnotu naviazaním na hodnotu jednej oficiálnej meny. V sektore kryptoaktív sú tieto tokeny označované ako tzv. stablecoiny, ktorých cieľom je udržiavať rovnakú hodnotu ako je hodnota oficiálnej meny (napr. euro, dolár alebo libra).
Od 30. júna 2024 môžu EMT na základe nariadenia MiCA verejne ponúkať / vydávať iba banky alebo inštitúcie elektronických peňazí, ktoré vopred oznámia tento zámer NBS. Spolu s oznámením zámeru musia NBS predložiť aj biely doklad o kryptoaktívach (whitepaper), ktorý následne zverejnia na svojom webe.
- Tokeny naviazané na aktíva
ART je druh kryptoaktíva, ktorý nie je EMT a ktorý má za cieľ zachovať stabilnú hodnotu tým, že odkazuje na inú hodnotu alebo právo alebo ich kombináciu vrátane jednej alebo viacerých oficiálnych mien. V sektore kryptoaktív bývajú aj tieto tokeny označované ako tzv. stablecoiny, ktorých cieľom je udržať rovnakú hodnotu ako je hodnota aktív na ktoré sú naviazané. Môže ísť napr. o kôš oficiálnych mien (napr. euro, dolár a libra).
Od 30. júna 2024 môžu ART na základe nariadenia MiCA verejne ponúkať / vydávať iba banky, ktoré vopred oznámia svoj zámer NBS alebo emitenti ART, ktorí na túto činnosť získajú povolenie od NBS.
- Ostatné kryptoaktíva
Medzi ostatné kryptoaktíva patria všetky kryptoaktíva na ktoré sa vzťahuje nariadenia MiCA a zároveň nie sú EMT ani ART
Od 30. decembra 2024 môžu verejne ponúkať / vydávať ostatné kryptoaktíva iba právnické osoby, ktoré vopred oznámili NBS biely doklad o kryptoaktívach, ktorý následne zverejnia na svojom webe.
V nadväznosti na tento nový zákon sa novelizoval aj zákon o dani z príjmov a zákon o účtovníctve, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2025.
- Otázna implementácia MiCA v rámci daní a účtovníctva
Daňová a účtovná legislatíva považuje kryptoaktíva až na pár výnimiek za rovnorodú skupinu aktív, z čoho v aplikačnej praxi vyplývajú problémy spojené s nereflektovaním ekonomickej podstaty konkrétnych kryptoaktív. Snaha o výhodnejšie zdaňovanie kryptoaktív a zadefinovanie pojmov ako stablecoin, predaj virtuálnej meny, staking a pod. v nedávnej minulosti už bola v prípade schválenej novely zákona o dani z príjmov, ktorá mala byť účinná od 1. januára 2024.
Nakoniec však predmetné zmeny boli ešte tesne pred schválenou účinnosťou zrušené tzv. konsolidačným balíčkom zákona č. 530/2023, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšením stavu verejných financií).
Predmetné rozdelenie kryptoaktív v zmysle nariadenia MiCA nie je rozpoznané v novelizovanom zákone o dani z príjmov a v zákone o účtovníctve. Za istý posun vpred možno považovať odčlenenie tokenov elektronických peňazí od ostatných kryptoaktív v novelizovanom zákone o účtovníctve – pre účely oceňovania sa s nimi bude narábať ako so štandardnými menami / peňažnými prostriedkami (avšak absentuje od definície tokenov elektronických peňazí, pričom sa iba odvoláva na nariadenie MiCA).
Elektronické tokeny a kryptoaktíva sa vyznačujú nasledovnými charakteristikami:
- za daňovú vstupnú cenu sa považuje obstarávacia cena a pre účtovné účely sa pri obstaraní preceňuje kryptoaktívum na reálnu hodnotu
- vzniknutý oceňovací rozdiel však nevstupuje do základu dane (v základe dane sa prejaví daňový výdavok až pri predaji kryptoaktíva)
- počas držby nedochádza k preceneniu, preto sa účtovná a daňová hodnota kryptoaktíva líšia iba za predpokladu, že obstarávacia cena je iná ako reálna hodnota
- pri tokenoch elektronických peňazí bude účtovná a daňová vstupná cena totožná, pretože pri obstaraní nedochádza k preceneniu na reálnu hodnotu
- pre účtovné účely sa tokeny elektronických peňazí prepočítajú na eurá pri zostavení účtovnej závierky, a to s vplyvom na výsledok hospodárenia
- v základe dane sa prejaví rozdiel z precenenia tokenov elektronických peňazí pri zostavení ÚZ
- súčasne do základu dane vchádza daňový výdavok v cene obstarania pri predaji tokenov elektronických peňazí
- rozdiely z precenenia pri zostavení účtovnej závierky sa potom dostávajú do základu dane duplicitne, keďže absentuje špecifická úprava v zákone o dani z príjmov
Porovnávacia tabuľka elektronických tokenov a iných kryptoaktív
(V tabuľke nižšie ostatné kryptoaktíva reprezentujú zároveň aj legislatívny stav všetkých kryptoaktív pred novelizáciou):
Tokeny elektronických peňazí | Ostatné kryptoaktíva | |
Účtovná hodnota pri obstaraní | Menovitá hodnota; prepočet na eurá referenčným kurzom alebo nákupným kurzom | Reálna hodnota |
Daňová hodnota pri obstaraní | Obstarávacia cena pri kúpe, reálna hodnota pri výmene | Obstarávacia cena pri kúpe, reálna hodnota pri výmene |
Rozdiel medzi účtovnou (reálnou) hodnotou a obstarávacou cenou pri nákupe | N/A | Náklad alebo výnos nevstupuje do základu dane |
Preceňovanie ku dňu, ku ktorému sa zostavuje UZ | Prepočet na eurá s vplyvom na VH | Nie |
Vplyv precenenia na základ dane | Áno | N/A |
- Ďalšie dôležité informácie
Kryptoaktíva sa považujú za virtuálnu menu a ich výmena za tradičné meny alebo tovary / služby podlieha štandardnej sadzbe dane z príjmu pre fyzické osoby vo výške 19% alebo 25% a zdravotnému odvodu vo výške 15%.
Pre právnické osoby musia byť kryptoaktíva evidované ako nehmotné aktíva. Pri predaji takýchto aktív sa daňový základ vypočíta ako rozdiel medzi nákupnou cenou a cenou predaja kryptoaktíva.
Pokiaľ si akýkoľvek investor zvolí investovanie do majetku vo forme kryptoaktív prostredníctvom cenných
papierov (napríklad americké ETF alebo európske ETN), môže dosiahnuť oslobodenie od
dane z príjmov u fyzickej osoby.
Od roku 2024 bola zavedená nová forma daňového výkazníctva pre operácie s kryptomenami. Fyzické osoby a spoločnosti sú povinné predkladať podrobné informácie o svojich transakciách s digitálnymi aktívami vrátane nákupov, výmen a držania kryptomien.