- Zmeny v zdaňovaní virtuálnych mien podľa zákona o dani z príjmov od 1.1.2024
Virtuálnou menou je v zmysle § 2 novelizovaného zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov digitálny nositeľ hodnoty, ktorý:
- nie je vydaný ani garantovaný centrálnou bankou, ani orgánom verejnej moci,
- nie je nevyhnutne naviazaný na zákonné platidlo,
- nemá právny status meny alebo peňazí,
- je akceptovaný niektorými fyzickými alebo právnickými osobami ako platobný prostriedok,
- možno prevádzať, uchovávať alebo s ním elektronicky obchodovať.
Novelizovaný zákon o dani z príjmov v § 2 definuje aj stablecoin a staking.
Stablecoinom sa rozumie akákoľvek virtuálna mena, ktorej cena je relatívne stabilná z dôvodu jej naviazania na určitú komoditu, peňažnú menu alebo z dôvodu regulácie jej ponuky na základe stanoveného algoritmu.
Stakingom sa rozumie prírastok virtuálnej meny získaný overovaním transakcií vo virtuálnej sieti.
Od 1. 1. 2024 sa za predaj virtuálnej meny nebude považovať výmena virtuálnej meny za virtuálnu menu, ale bude za predaj považovaná výmena virtuálnej meny za stablecoin.
Do základu dane, resp. čiastkového základu dane sa budú zahŕňať len príjmy z predaja virtuálnej meny, ak k ich predaju dôjde do jedného roka od ich nadobudnutia alebo v prípade, ak dochádza k výmene virtuálnej meny za stablecoin. Takýto príjem sa zdaní spolu s ostatnými príjmami sadzbou 19 %, resp. 25 % v závislosti od výšky príjmu.
Pri predaji virtuálnej meny po uplynutí jedného roka od jej nadobudnutia sa príjem zahrnie do osobitného základu dane podľa §51e ods. 5 a 6 zákona o dani z príjmov a uplatní sa sadzba dane vo výške 7 %.
Do základu dane sa v zmysle novelizovaného § 17 ods. 3 písm. n) zákona o dani z príjmov nezahŕňa príjem (výnos) z virtuálnej meny nadobudnutej ťažbou alebo stakingom v zdaňovacom období jej vyťaženia. Tento príjem (výnos) sa zahrnie do základu dane v zdaňovacom období realizácie predaja takto nadobudnutej virtuálnej meny.
V novelizovanom § 9 zákona o dani z príjmov sa dopĺňa, že do základu dane daňovník zahrnie len rozdiel z výmeny virtuálnej meny za majetok alebo poskytnutie služieb a úhrnu výdavkov v sume 2 400 eur. Ak úhrn príjmov z výmeny znížený o výdavky nepresiahne v zdaňovacom období 2 400 eur, príjem je od dane oslobodený.
- Minimálna mzda v roku 2024 podľa stupňov náročnosti (koeficientov)
Zástupcovia zamestnávateľov a zástupcovia zamestnancov sa na zasadnutí Hospodárskej a sociálnej rady SR dohodli na sume mesačnej minimálnej mzdy pre rok 2024 vo výške 750 eur. Historicky druhýkrát sa tak dohodli na vyššej sume ako určuje zákonný automat.
Suma mesačnej minimálnej mzdy sa od 1. 1. 2024 zvyšuje zo súčasných 700 eur na 750 eur. V budúcom roku sa tak zvýši suma minimálnej mzdy o 50 eur, čo predstavuje nárast o 7,14 %. Uvedená suma platí pre zamestnancov, ktorí pracujú na plný pracovný úväzok v rozsahu 40 hodín týždenne. Základná hodinová minimálna mzda sa zvyšuje z 4,023 eur na 4,310 eur. V prípade kratšieho pracovného úväzku sa suma mesačnej minimálnej mzdy pomerne skráti.
Stupeň | Minimálne mzdové nároky v roku 2023 určené z minimálnej mzdy 700 eur | Minimálne mzdové nároky v roku 2024 určené z minimálnej mzdy 750 eur | ||
Suma minimálneho nároku | Suma minimálneho mzdového nároku za každú hodinu odpracovanú zamestnancom pri ustanovenom týždennom pracovnom čase 40 hodín | Suma minimálneho mzdového nároku za mesiac | Suma minimálneho mzdového nároku za každú hodinu odpracovanú zamestnancom pri ustanovenom týždennom pracovnom čase 40 hodín | |
1 | 700 eur | 4,023 eur | 750 eur | 4,310 eur |
2 | 816 eur | 4,690 eur | 866 eur | 4,977 eur |
3 | 932 eur | 5,356 eur | 982 eur | 5,644 eur |
4 | 1048 eur | 6,023 eur | 1098 eur | 6,310 eur |
5 | 1164 eur | 6,690 eur | 1214 eur | 6,977 eur |
6 | 1280 eur | 7,356 eur | 1330 eur | 7,644 eur |
- Príplatky za prácu cez víkend, v noci, vo sviatok a ďalšie v roku 2024
Na minimálnu mzdu sú naviazané aj niektoré príplatky za prácu v neštandardných časoch, ktoré sa zvyšujú automaticky. Za prácu v sobotu patrí zamestnancovi za každú hodinu práce mzdové zvýhodnenie najmenej v sume 50 % minimálnej mzdy za hodinu, to znamená 2,155 eur pre rok 2024. Za prácu v nedeľu patrí zamestnancovi príplatok najmenej v sume 100 % minimálnej mzdy za hodinu, čo pre rok 2024 predstavuje sumu 4,31 eur. V prípade nočnej práce dostane zamestnanec príplatok najmenej v sume 40 % mzdy za hodinu, teda v budúcom roku 1,724 eur.
Názov peňažného plnenia | Sumy mzdových plnení od 1.6.2023 do 31.12.2023 (ustanovené ako percentuálny podiel minimálnej mzdy 700 eur/mes.) | Suma mzdových plnení od 1.1.2024 do 31.12.2024 (ustanovené ako percentuálny podiel minimálnej mzdy 750 eur/mes.) | ||
Mzdové zvýhodnenie za prácu v sobotu (základná suma) | 2,0115 eur | 50 % | 2,155 eur | 50 % |
Mzdové zvýhodnenie za prácu v sobotu (znížená suma) | 1,81035 eur | 45 % | 1,9395 eur | 45 % |
Mzdové zvýhodnenie za prácu v nedeľu (základná suma) | 4,023 eur | 100 % | 4,31 eur | 100 % |
Mzdové zvýhodnenie za prácu v nedeľu (znížená suma) | 3,6207 eur | 90 % | 3,879 eur | 90 % |
Mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu „štandardnú“ (základná suma) | 1,6092 eur | 40 % | 1,724 eur | 40 % |
Mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu „štandardnú“ (znížená suma) | 1,40805 eur | 35 % | 1,5085 eur | 35 % |
Mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu „rizikovú“ | 2,0115 eur | 50 % | 2,155 eur | 50 % |
Mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce | 0,8046 eur | 20 % | 0,862 eur | 20 % |
Náhrada za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti mimo pracoviska | 0,8046 eur | 20 % | 0,862 eur | 20 % |
- Stravné od 1. 10. 2024
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR vydalo dňa 22.9.2023 nové opatrenie 368/2023 Z. z. o sumách stravného, ktoré mení sadzby stravného pre jednotlivé časové pásma a ruší pôvodné opatrenie, ktoré bolo účinné od 1.6.2023. Účinnosť nových súm stravného bola stanovená na 1.10. 2023.
Cestovné náhrady | |||
Trvanie pracovnej cesty | Stravné od 1.6.2023 | Stravné od 1.10.2023 – predpoklad | Zvýšenie o sumu |
5-12 hodín | 7,30 eur | 7,80 eur | o 0,50 eur |
12-18 hodín | 10,90 eur | 11,60 eur | o 0,70 eur |
18 a viac hodín | 16,40 eur | 17,40 eur | o 1,00 eur |
Minimálna hodnota stravného lístka | ||
Od 1.6.2023 | Od 1.10.2023 | Zvýšenie o sumu |
5,48 eur | 5,85 eur | 0,37 eur |
Maximálna hodnota stravného lístka | ||
Od 1.6.2023 | Od 1.10.2023 | Zvýšenie o sumu |
7,30 eur | 7,80 eur | 0,50 eur |
Minimálny finančný príspevok zamestnávateľa | ||
Od 1.6.2023 | Od 1.10.2023 | Zvýšenie o sumu |
3,02 eur | 3,22 eur | 0,20 eur |
Maximálny finančný príspevok zamestnávateľa | ||
Od 1.6.2023 | Od 1.10.2023 | Zvýšenie o sumu |
4,02 eur | 4,29 eur | 0,27 eur |
- Premeny obchodných spoločností a družstiev
Na Slovensku bude od 1. 3. 2024 účinný nový zákon o premenách obchodných spoločností a družstiev („Zákon o premenách“), ktorý prinesie významné novinky v tejto oblasti. Ako sme už informovali v článku, ktorý nájdete na tomto odkaze, novou právnou úpravou boli zavedené nové pojmy, ktorých cieľom je sprehľadniť orientáciu v Zákone o premenách. Základným novým pojmom je premena obchodných spoločností a družstiev, ktorá môže byť vnútroštátna alebo cezhraničná.
Vnútroštátna premena je fúzia alebo rozdelenie spoločnosti.
Za fúziu sa považuje splynutie a zlúčenie. Rozdelenie bude rozdelené na 2 varianty, a to úplné rozdelenie definované ako „rozštiepenie“, ktoré v doterajšej právnej úprave bolo označené ako „rozdelenie“ a čiastočné rozdelenie definované ako „odštiepenie“.
Odštiepenie bude novým právnym inštitútom, ktorý umožní rozdeľovanej spoločnosti naďalej existovať a zároveň uskutočniť prechod časti jej imania na inú spoločnosť, či už existujúcu, tzv. odštiepenie zlúčením, alebo novovzniknutú, tzv. odštiepenie splynutím.
Typy premien obchodných spoločností a družstiev od 1. 3. 2024:
Splynutie – postup, pri ktorom na základe zrušenia spoločnosti bez likvidácie dochádza k zániku jednej spoločnosti alebo viacerých spoločností, pričom imanie zanikajúcich spoločností prechádza na inú novozaloženú spoločnosť, ktorá sa stáva právnym nástupcom zanikajúcich spoločností.
Zlúčenie – postup, pri ktorom na základe zrušenia spoločnosti bez likvidácie dochádza k zániku jednej spoločnosti alebo viacerých spoločností, pričom obchodné imanie zanikajúcich spoločností prechádza na inú už existujúcu spoločnosť, ktorá sa stáva právnym nástupcom zanikajúcich spoločností.
Rozštiepenie splynutím – postup, pri ktorom rozdeľovaná spoločnosť zaniká a jej imanie prechádza na novozaložené spoločnosti, ktoré sa svojím vznikom stávajú právnymi nástupcami zanikajúcej spoločnosti.
Rozštiepenie zlúčením – postup, pri ktorom rozdeľovaná spoločnosť zaniká a jej imanie prechádza na iné už existujúce spoločnosti, ktoré sa tým stávajú právnymi nástupcami zanikajúcej spoločnosti.
Odštiepenie splynutím – postup, pri ktorom rozdeľovaná spoločnosť nezaniká a časť imania spoločnosti špecifikovaná v projekte premeny prechádza na jednu alebo viac novozaložených spoločností.
Odštiepenie zlúčením – postup, pri ktorom rozdeľovaná spoločnosť nezaniká a časť imania spoločnosti špecifikovaná v projekte premeny prechádza na jednu alebo viac už existujúcich spoločností.
Fúzie (zlúčenia a splynutia) aj rozštiepenia sa budú môcť zúčastniť všetky formy obchodných spoločností a družstvá.
Odštiepenie bude umožnené iba spoločnostiam s ručením obmedzeným a akciovým spoločnostiam.
Všetky spoločnosti podieľajúce sa na premene musia mať rovnakú právnu formu. Výnimkou z tohto pravidla aj naďalej zostalo zlúčenie spoločnosti s ručením obmedzeným alebo jednoduchej spoločnosti na akcie s akciovou spoločnosťou, ak je nástupnícka spoločnosť akciová spoločnosť.
Od 1. 3. 2024 podmienky premeny bude upravovať projekt premeny, ktorý nahradí zmluvu o splynutí alebo zmluvu o zlúčení. Návrh projektu premeny vypracúvajú spoločne štatutárne orgány zúčastnených spoločností.
Vnútroštátna premena nadobúda účinnosť zápisom premeny do obchodného registra.
Cezhraničná premena je cezhraničná fúzia alebo cezhraničné rozdelenie spoločnosti.
Cezhraničná fúzia – je fúzia, ak aspoň jednou zúčastnenou spoločnosťou alebo nástupníckou spoločnosťou je slovenská spoločnosť a aspoň jednou zúčastnenou spoločnosťou alebo nástupníckou spoločnosťou je zahraničná spoločnosť.
Cezhraničné rozdelenie – je rozdelenie, ak aspoň jednou zúčastnenou alebo nástupníckou spoločnosťou je slovenská spoločnosť a aspoň jednou zúčastnenou alebo nástupníckou spoločnosťou je zahraničná spoločnosť, pričom nástupníckou spoločnosťou môže byť len novovznikajúca spoločnosť.
Rovnako ako pri vnútroštátnej premene, aj pri cezhraničnej premene, Zákon o premenách určuje, že premena je neprípustná, ak zúčastnené a nástupnícke spoločnosti majú rozdielnu právnu formu, pokiaľ Zákon o premenách neustanovuje inak.
Účinnosť cezhraničnej premeny sa rozlišuje podľa právneho poriadku toho členského štátu EÚ, ktorým sa má cezhraničná premena riadiť:
- pri cezhraničnej fúzii sa účinnosť premeny nadobúda podľa práva členského štátu EÚ, ktorým sa spravuje nástupnícka spoločnosť
- pri cezhraničnom rozdelení sa účinnosť nadobúda podľa práva členského štátu EÚ, ktorým sa spravuje rozdeľovaná spoločnosť.
V prípade, že sa cezhraničná premena spravuje slovenským právom, nadobúda účinnosť zápisom cezhraničnej premeny do obchodného registra SR.