Rada EÚ prijala koncom mája 2024 na svojom zasadnutí balík nových pravidiel týkajúcich sa boja proti praniu špinavých peňazí (tzv. AML pravidiel) vyplývajúcich zo Smernice EP a Rady (EÚ) č. 2015/849 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu. Týmto krokom sa pravidlá zamerané na súkromný sektor presunú do nového nariadenia, zatiaľ čo smernica sa bude venovať organizácii príslušných vnútroštátnych orgánov boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu.
Harmonizovaná (nová) AML Smernica č. 2024/1640 chráni finančný systém Európskej únie a prispieva k bezpečnosti a rastu celoeurópskeho hospodárskeho priestoru a občanov únie a Smernica č. 2024/1620 zakladá orgán dohľadu na AML aktivity.
▢ Cieľ nového balíka pravidiel
Novým nariadením upravujúcim balík pravidiel a opatrení boja proti praniu špinavých peňazí sa na nadnárodnej úrovni harmonizujú AML pravidlá v celej Európskej únii. Týmto sa vylúči možnosť jednotlivcov využívať rozdiely v platných normách jednotlivých členských štátoch EÚ.
Nové pravidlá sa prispôsobujú neustálemu vývoju a vznikajúcim rizikám, ktoré súvisia predovšetkým s:
- technologickými inováciami (virtuálne meny)
- globálnou povahou teroristických organizácii
- vynaliezavosťou jednotlivcov (páchateľov) trestnej činnosti využívajúcich nedostatky alebo medzery v spoločnom systéme
- Účinnosť
Harmonizované AML pravidlá sa majú uplatňovať tri roky po nadobudnutí účinnosti, dovtedy majú členské štáty EÚ čas na transpozíciu povinných častí novelizovanej Smernice AML a prípadne tri roky na nepovinné časti Smernice AML. Účinnosť je stanovená na 10. júla 2024.
Nižšie sumarizujeme cieľ balíka nových pravidiel a okruh bodov, ktorými sa upravujú pravidlá.
▢ Nové povinné subjekty
Nariadenie ustanovilo priamo uplatniteľný regulačný rámec s požiadavkami pre povinné subjekty, a to najmä úverové a finančné inštitúcie a určené nefinančné podniky a povolania. Dôvodom rozšírenia okruhu povinných subjektov je ich priamy a významný prístup k informáciám financovania transakcií. Medzi tieto subjekty sa zaraďujú:
- Odvetvie kryptomien
Všetci poskytovatelia kryptomien budú musieť vo vzťahu ku svojim klientom vykonávať overovanie skutočnosti o zákazníkoch a oznamovať akékoľvek podozrenia z transakcie finančnej spravodajskej jednotke.
- Obchodníci s luxusným tovarom
Patria tu obchodníci s drahými kovmi, vzácnymi kameňmi, klenotníci a zlatníci, ktorý budú podliehať overovaniu svojich zákazníkov a oznamovacej povinnosti. Okrem iného sa do tejto kategórie zaraďujú aj obchodníci s luxusnými automobilmi, lietadlami, jachtami a tovarom kultúrneho charakteru (umelecké diela).
- Profesionálne futbalové kluby a agenti
Z dôvodu rôznorodého rizika a objemu transakcií týkajúcich sa futbalových klubov a agentov sa ponecháva flexibilita zahrnutia týchto subjektov do zoznamu povinných subjektov na jednotlivé členské štáty.
▢ Skutočné vlastníctvo
Skutočné vlastníctvo sa vzťahuje na osoby, ktoré skutočne ovládajú právny subjekt alebo využívajú výhody jeho vlastníctva (napr. spoločnosti, nadácie alebo trustu), zatiaľ čo vlastnícke právo alebo majetok sú vedené na meno inej osoby.
Budú sa preto analyzovať dve zložky skutočného vlastníctva – vlastníctvo a kontrola – s cieľom identifikovať všetkých skutočných vlastníkov právneho subjektu alebo jednotlivých druhov subjektov vrátane subjektov z krajín mimo EÚ, keď v EÚ podnikajú alebo nakupujú nehnuteľnosti. Stanovuje sa limit skutočného vlastníctva na 25 %.
Objasňujú sa aj súvisiace pravidlá uplatniteľné na viacvrstvové vlastnícke a kontrolné štruktúry s cieľom zabezpečiť, aby skrývanie sa za viacerými vrstvami vlastníctva spoločností už nefungovalo. Zároveň sa objasňujú ustanovenia o ochrane údajov a uchovávaní záznamov s cieľom uľahčiť a zrýchliť prácu príslušných orgánov.
Vďaka nariadeniu a nových AML pravidiel budú pravidlá EÚ týkajúce sa skutočného vlastníctva harmonizovanejšie a transparentnejšie.
▢ Platby v hotovosti
Na platby v hotovosti sa bude vzťahovať maximálny limit 10 000 EUR pre celú EÚ, aby sa jednotlivcom (páchateľom) trestnej činnosti sťažilo pranie špinavých peňazí. Členské štáty EÚ budú mať možnosť v prípade potreby zaviesť nižší maximálny limit.
▢ Vysoko rizikové tretie krajiny
AML pravidlá budú vyžadovať od povinných subjektov, aby uplatňovali opatrenia zvýšenej náležitej starostlivosti na príležitostné transakcie a obchodné vzťahy zahŕňajúce vysokorizikové tretie krajiny, ktorých nedostatky v ich vnútroštátnych režimoch boja proti praniu špinavých peňazí a terorizmu sú hrozbou pre integritu vnútorného trhu EÚ.
Posúdenie rizika bude vykonávať Komisia na základe zoznamu globálnej Finančnej akčnej skupiny (z angl. Financial Action Task Force – FATF). Okrem toho bude vysoká úroveň rizika dôvodom na uplatňovanie dodatočných osobitných vnútroštátnych protiopatrení alebo protiopatrení EÚ, či už na úrovni povinných subjektov alebo zo strany členských štátov.
▢ Nový orgán AML
Nariadením Rady EÚ č. 2024/1620 sa zriaďuje aj nový celoeurópsky orgán, a to Úrad pre boj proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu (z angl. Authority for Anti-Money Laundering and Countering the Financing of Terrorism – AMLA), ktorý bude disponovať právomocami priameho a nepriameho dohľadu nad vysokorizikovými povinnými subjektmi vo finančnom sektore.
Úlohou úradu AMLA bude:
- priamo dohliadať na niektoré z najrizikovejších úverových a finančných inštitúcií v EÚ vrátane poskytovateľov služieb kryptoaktív
- zohrávať podpornú úlohu v nefinančnom sektore
- koordinovať finančné spravodajské jednotky v členských štátoch EÚ
- ukladať peňažné sankcie v prípade závažných porušení
Vzhľadom na cezhraničnú povahu finančnej trestnej činnosti nový úrad zvýši efektívnosť rámca boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu vytvorením integrovaného mechanizmu s vnútroštátnymi orgánmi dohľadu s cieľom zabezpečiť, aby povinné subjekty dodržiavali povinnosti súvisiace s AML pravidlami vo finančnom sektore. Nový úrad bude zohrávať aj podpornú úlohu, pokiaľ ide o nefinančný sektor a koordinovať a podporovať finančné spravodajské jednotky.
S cieľom zabezpečiť dodržiavanie predpisov bude úrad popri právomociach, ktoré má v oblasti dohľadu, v prípadoch závažného, systematického alebo opakovaného porušenia priamo uplatniteľných požiadaviek ukladať vybraným povinným subjektom peňažné sankcie.
- Peňažné sankcie
Oblasť požiadaviek | Sankcia |
– Postupy a kontroly povinných subjektov – Náležitá starostlivosť vo vzťahu ku klientom – Ohlasovacie povinnosti – Uchovávanie záznamov | Dvojnásobok sumy prospechu získaného z porušenia alebo aspoň 1 000 000 EUR (podľa toho, ktorá suma je vyššia) |
V prípade úverových inštitúcií a finančných inštitúcií môžu členské štáty EÚ uplatniť odchýlky od vyššie uvedenej sankcie aj | |
v prípade právnických osôb | 10 000 000 EUR alebo 10% celkového ročného obratu podľa poslednej zverejnenej účtovnej závierky (podľa toho, ktorá suma je vyššia) |
v prípade fyzických osôb | 5 000 000 EUR |
Členské štáty zabezpečia, aby sa pri určovaní výšky peňažnej sankcie zohľadnila schopnosť povinného subjektu. Pričom sa dáva právo členským štátom ukladať aj vyššie sankcie ako sú uvedené v prehľade.
- Pravidelné penále
Pravidelné penále sa týkajú činnosti orgánu dohľadu AMLA, ktoré zabezpečia členské štáty EÚ v týchto oblastiach:
Oblasť | Subjekt | Penále |
– prikázať povinným subjektom, aby splnili podmienky vrátane vykonania konkrétnych nápravných opatrení – dať príkaz, aby sa osoba zdržala opakovaného konania – obmedziť alebo limitovať podnikanie, operácie alebo sieť inštitúcii, ktoré tvoria povinný subjekt, alebo požadovať odpredaj činností – požadovať zmeny v štruktúre riadenia | v prípade právnických osôb | max. 3% priemerného denného obratu dosiahnutého v minulom roku |
v prípade fyzických osôb | max. 2% priemerného denného obratu dosiahnutého v minulom roku |
Pravidelné penále sa uložia len na obdobie, ktoré nepresiahne šesť mesiacov v nadväznosti na rozhodnutie orgánu dohľadu. Ak povinný subjekt po uplynutí uvedenej lehoty administratívne opatrenie stále nesplnil, členské štáty zabezpečia, aby orgány dohľadu mohli uložiť pravidelné penále na dodatočné obdobie, ktoré nepresiahne šesť mesiacov.
Členské štáty zabezpečia, aby sa rozhodnutie o uložení pravidelného penále mohlo prijať odo dňa začatia uplatňovania administratívneho opatrenia.
- Sídlo a pôsobnosť AMLA
Úrad AMLA bude sídliť vo Frankfurte nad Mohanom v Nemecku a jeho inštitucionálna pôsobnosť celoeurópskeho orgánu začne platiť v polovici roka 2025.
Uplatňovanie AML pravidiel závisí aj od spolupracujúcej jurisdikcie mimo členských krajín EÚ. Aktuálny zoznam nespolupracujúcich krajín na daňové účely nájdene na nasledovnej stránke Európskej únie.
▢ Transpozícia Smernice do slovenskej legislatívy
V súčasnosti novela zákona č. 296/2024, ktorou sa mení zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony prechádza medzirezortným pripomienkovým konaním (predbežný termín ukončenia 10. júla 2024).
Účinnosť novely zákona č. 296/2024 by mala platiť od 1. a 30. decembra 2024.
Navrhovaná novela zákona bude mať vplyv aj na nasledujúce právne normy:
- zákon č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov (čl. IV)
- zákon č. 199/2004 Z. z. Colný zákon (čl. VII)
- zákon č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe (čl. XII)