1. ZÁKON O DANI Z PRÍJMOV (ďalej aj ako „ZDP“)
1.1 DAŇOVÝ BONUS (§ 33 ZDP)
Daňový bonus si podľa § 33 ZDP môže uplatniť daňovník, ktorý v zdaňovacom období dosiahol zdaniteľné príjmy podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2 ZDP na každé vyživované dieťa žijúce v domácnosti s daňovníkom. Suma daňového bonusu, o ktorú sa znižuje daň, sa od 1. januára 2023 zvyšuje na:
- 50 € mesačne, ak vyživované dieťa dovŕšilo 15 rokov veku, alebo
- 100 € mesačne, ak vyživované dieťa nedovŕšilo 15 rokovveku, a to poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 15 rokov veku.
Uvedené neplatí, ak sa na vyživované dieťa poskytuje dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa podľa zákona č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR (ďalej aj ako „zákon o dotáciách“).
Prechodne dochádza aj k zmene hranice uplatňovania daňového bonusu vo zvýhodnenej výške nasledovne:
- 50 € mesačne– ak vyživované dieťa dovŕšilo 18 rokov veku, alebo
- 140 € mesačne– ak vyživované dieťa nedovŕšilo 18 rokov veku, a to poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 18 rokov veku.
Uvedené neplatí, ak sa na vyživované dieťa poskytuje dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa podľa zákona o dotáciách. Zvýšenie daňového bonusu vo výške 140 eur je možné uplatniť pri splnení zákonných požiadaviek prvýkrát za kalendárny mesiac január 2023 a poslednýkrát za kalendárny mesiac december 2024.
Od 1. januára 2023 možno daňový bonus uplatniť najviac do výšky ustanoveného percenta základu dane z príjmov podľa § 5 a § 6 ZDP, alebo ich úhrnu, takto:
Počet vyživovaných detí | Percentuálny limit základu dane |
1 | 20% |
2 | 27% |
3 | 34% |
4 | 41% |
5 | 48% |
6 a viac | 55% |
ZDP síce stanovuje maximálnu výšku daňového bonusu, ktorú si daňovník môže uplatniť, avšak skutočná výška daňového bonusu závisí od dosiahnutých zdaniteľných príjmov (čiastkového základu dane) a od percenta stanoveného pre jednotlivé pásma. Výška uplatneného daňového bonusu nemôže presiahnuť výšku percentuálneho limitu vypočítaného zo základu dane (čiastkového základu dane).
1.2 TRANSFEROVÉ OCEŇOVANIE
- Nová definícia významnej kontrolovanej transakcie, za ktorú sa považuje zdaniteľný výnos, resp. daňový náklad až po prekročení hodnoty 10 000 eur. Cieľom tohto ustanovenia je zaviesť „bezpečný prístav“ a znížiť administratívnu záťaž pre daňovníkov pri transakciách s nízkou hodnotou. Úrady finančnej správy nebudú preverovať dodržiavanie princípu nezávislého vzťahu v prípade nevýznamných transakcií.
- Použitie mediánu (strednej hodnoty) zistených nezávislých porovnateľných hodnôt finančnou správou, keď cena alebo ziskovosť nie je v súlade s princípom nezávislého vzťahu. Ak daňovník preukáže, že vzhľadom na okolnosti je vhodnejšia úprava na inú hodnotu v rámci rozpätia nezávislých hodnôt, základ dane sa upraví podľa tejto hodnoty. Toto ustanovenie objasní nejasnosti týkajúce sa postupu finančnej správy pri určovaní trhových cien a hodnôt ziskovosti.
- Doplnenie definície ekonomického vzťahu blízkych osôb (podľa Občianskeho zákonníka napríklad ako príbuzný v priamom rade, súrodenec, manžel a pod.). Na účely výpočtu priameho podielu, nepriameho podielu alebo nepriameho odvodeného podielu sa budú počítať aj podiely blízkych osôb. Ak je súčet podielov aspoň 25 %, príslušné osoby alebo subjekty sa považujú za spriaznené osoby.
- Smernica OECD o transferovom oceňovaní (ďalej aj ako „Smernica OECD“) bola zavedené do slovenskej legislatívy doplnením odkazu na ňu v zákone o dani z príjmov. Smernica OECD sa doteraz vo všeobecnosti používala ako výkladová príručka pre oblasť transferového oceňovania, no rozhodnutia slovenských súdov spochybňovali ich účinnosť a použitie smernice ako prameň slovenského práva. Ustanovenie zvyšuje právnu istotu v tejto otázke.
- Dvojstranné a viacstranné žiadosti o odsúhlasenie použitia metódy ocenenia (APA) môžu byť vystavené s účinnosťou na viac ako 5 zdaňovacích období, ak sa príslušné orgány zmluvných štátov dohodli na dlhšej lehote.
- Daňovníci môžu predložiť dokumentáciu o transferovom oceňovaní v akomkoľvek cudzom jazyku bez toho, aby museli vopred žiadať o oficiálny súhlas. Daňové úrady však môžu požiadať o predloženie dokumentácie v slovenskom jazyku do 15 dní.
- Novela mení pravidlá zisťovania základu dane stálej prevádzkarne slovenského nerezidenta na Slovensku. Cieľom je zosúladiť slovenský zákon o dani z príjmov s prístupom OECD, najmä pri posudzovaní nákladov preukázateľne vynaložených na stálu prevádzkareň jej zriaďovateľom. Zahraniční daňovníci, ktorí na Slovensku podnikajú prostredníctvom stálej prevádzkarne, môžu posúdiť základ dane ako rozdiel medzi príjmami a výdavkami pripadajúcimi na stálu prevádzkareň, nielen na hotovostnej báze.
1.3 INÉ ZMENY
Novela ZDP prináša, okrem iného, aj pravidlo o obmedzení úrokových nákladov, opatrenia v oblasti preventívnej reštrukturalizácie, zmeny v oblasti tvorby cien v poisťovníctve, úpravu registrácie, zavedenie zdaňovania výnosov z podnikových dlhopisov, a ďalšie.
2. ZÁKON O DANI Z PRIDANEJ HODNOTY (ďalej aj ako „Zákon o DPH“)
2.1 OPRAVA ODPOČÍTANEJ DANE PRI NEZAPLATENÝCH FAKTÚRACH (§ 53b zákona o DPH)
Odberateľ (dlžník) je povinný opraviť odpočítanú daň, ak úplne alebo čiastočne nezaplatil za dodanie tovaru alebo služby, a to v tom zdaňovacom období, v ktorom uplynulo 100 dní odo dňa splatnosti záväzku. Novela zákona o DPH v tomto smere žiadnym spôsobom nezasahuje do právnych dohôd týkajúcich sa splatnosti záväzku a ani do osobitných spôsobov plnenia. Novelizovaný § 53b dáva súčasne právo opätovne odpočítať takto opravenú daň, ak dôjde k úhrade (úplnej/čiastočnej) záväzku zo strany dlžníka. Upozorňujeme, že táto úprava sa týka len plnení, kde je osobou povinnou platiť daň dodávateľ tovaru alebo služby (§ 69 ods. 1 zákona o DPH), nie v prípade prenesenej daňovej povinnosti.
Nakoľko sa tie ustanovenia vzťahujú na tie záväzky, pri ktorých 100 dní od splatnosti uplynie po 31. decembri 2022, odporúčame klientom skontrolovať došlé faktúry a zvážiť ich prípadnú úhradu.
Za účelom zamedzenia možných špekulatívnych konaní hlavne pri nezaplatených došlých faktúrach do účinnosti novely napr. z dôvodu neprebratia poštových zásielok, novela zavádza tiež právnu domnienku predpokladajúcu najneskorší možný deň doručenia opravného dokladu o oprave základu dane pri úplnom alebo čiastočnom nezaplatení protihodnoty za dodanie tovaru alebo služby.
2.2 OPRAVA ZÁKLADU DANE Z TITULU NEVYMOŽITEĽNEJ POHĽADÁVKY (§25a zákona o DPH)
Novela mení dôvody, kedy sa pohľadávka stáva nevymožiteľnou pre účely zákona o DPH. V prípade, ak od splatnosti pohľadávky uplynie 150 dní, takáto pohľadávka (celková fakturovaná čiastka s DPH alebo zostatok nezaplatenej protihodnoty) za dodanie tovaru alebo služby sa považuje za predpokladu splnenia určitých podmienok (hodnota vyššia alebo nižšia ako 1 000 EUR vrátane dane) za nevymožiteľnú.
Úprava sa vzťahuje len na tie pohľadávky, pri ktorých 150 dní od splatnosti uplynulo po 31. decembri 2022, preto, odporúčame klientom skontrolovať odberateľské faktúry a pristúpiť k oprave základu dane, ak sú splnené aj ostatné podmienky v zmysle zákona o DPH.
Zároveň sa ruší úprava vzťahujúca sa na pohľadávky „nízkej hodnoty“ s hodnotou 300 EUR vrátane DPH v znení do 31.12.2022.
2.3 POVINNÁ REGISTRÁCIA PRE DPH (§ 4 zákona o DPH)
Vypúšťa sa povinnosť tuzemskej registrácie na DPH pre subjekty, ktoré dosiahli obrat 49 790 EUR iba z oslobodených činností podľa § 37 až 39 zákona o DPH. Hlavným cieľom je zamedziť povinnosti podávať nulové daňové priznania iba s vykázaním oslobodených činností. Subjekty, ktoré už sú registrované v tuzemsku pre DPH a spĺňajú vyššie uvedené podmienky, môžu požiadať o zrušenie registrácie. Upozorňujeme však, že ak takáto zdaniteľná osoba dosiahne obrat z týchto plnení a následne dodá tovar alebo službu, ktorá nie je oslobodená od DPH (bez ohľadu na výšku protihodnoty), je povinná podať žiadosť o registráciu, nakoľko prestane spĺňať túto podmienku.
2.4 ZNÍŽENIE DPH NA 10 % PRE VYBRANÉ SLUŽBY V OBLASTI GASTRONÓMIE A ŠPORTU (§ 27 zákona o DPH)
Od 1. januára 2023 do 31. marca 2023 sa znížená sadzba dane 10 % zo základu dane uplatní na prepravu osôb visutými a pozemnými lanovkami a lyžiarskymi vlekmi, na sprístupnenie krytých a nekrytých športových zariadení na účely vykonávania športu (napr. štadióny, plavárne, športové ihriská), na vstupné do umelých kúpalísk (kryté alebo nekryté stavby so súborom zariadení využívaných na kúpanie, a s ním súvisiace prevádzkové plochy), a na reštauračné a stravovacie služby. Nakoľko podmienkou na uplatnenie zníženej sadzby DPH sú pri reštauračných a stravovacích službách podporné služby (napr. priestory, riad, obsluha), pri donáške jedla či jeho zakúpení v stánku sa uplatní základná sadzba dane.
2.5 INÉ ZMENY
Novela zákona o DPH prináša, okrem iného, aj zmeny v oneskorenej registrácii, dovoze tovaru, odpočítanej DPH pri krádeži tovaru, a ďalšie.
3. ZÁKON O ÚČTOVNÍCTVE (ďalej aj ako „ZoÚ“)
3.1 SPRÁVA S INFORMÁCIAMI O DANI Z PRÍJMOV (§ 21 ZoÚ s účinnosťou od 22.6.2023)
Správu s informáciami o dani z príjmov je povinná vyhotoviť:
a) konečná materská účtovná jednotka, ak v každom z dvoch bezprostredne po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach jej konsolidované výnosy vykázané v jej konsolidovanej účtovnej závierke zostavenej podľa osobitných predpisov presiahli sumu 750.000.000 eur;
b) samostatná účtovná jednotka, ak v každom z dvoch bezprostredne po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach jej:
i. výnosy vykázané v jej individuálnej účtovnej závierke zostavenej podľa osobitných predpisov presiahli sumu 750.000.000 eur, alebo
ii. čistý obrat vykázaný v jej individuálnej účtovnej závierke, ak nezostavuje individuálnu účtovnú závierku podľa osobitných predpisov, presiahol sumu 750.000.000 eur.
Účtovné jednotky, ktorým vznikla povinnosť vyhotoviť správu s informáciami o dani z príjmov, sú povinné ju uložiť do registra a zbierky listín obchodného registra.
Táto povinnosť sa nevzťahuje na účtovné jednotky, ktoré sú daňovými rezidentmi len v Slovenskej republike vrátene ich prepojených účtovných jednotiek a organizačných zložiek mimo územia Slovenskej republiky, alebo ak účtovné jednotky zverejňujú výročnú správu podľa zákona o bankách. Taktiež sa to nevzťahuje pre veľkú obchodnú spoločnosť a organizačnú zložku zahraničného subjektu, ktorá je bezplatne prístupná v elektronickom formáte na webovom sídle jej zahraničnej konečnej materskej účtovnej jednotky alebo zahraničnej samostatnej účtovnej jednotky aspoň v jednom úradnom jazyku Európskej Únie.
3.2 OVEROVANIE ÚČTOVNEJ ZÁVIERKY AUDÍTOROM (§ 19 ZoÚ s účinnosťou od 22.6.2023)
V správe audítora k účtovnej závierke obchodnej spoločnosti, ktorá má povinnosť nechať si overiť účtovnú závierku audítorom, audítor uvedie aj informáciu o tom, či:
- za účtovné obdobie bezprostredne predchádzajúce účtovnému obdobiu, za ktoré je overovaná účtovná závierka zostavená, vznikla účtovnej jednotke povinnosť uloženia správy s informáciami o dani z príjmov podľa § 21a alebo § 21b ZoÚ;
- účtovná jednotka správu s informáciami o dani z príjmov uložila v súlade s § 23a ods. 11 ZoÚ.
Toto ustanovenie sa prvýkrát použije v správe audítora zostavenej za účtovné obdobie začínajúce najskôr dňa 22. júna 2025.
Povinnosť overenia účtovnej závierky audítorom majú aj právnické osoby vymedzené v osobitnom predpise, ktorých suma prijatého podielu zaplatenej dane za účtovné obdobie je vyššia ako 35.000 eur, a to za účtovné obdobie, v ktorom boli tieto finančné prostriedky použité. Táto účtovná závierka musí byť overená audítorom do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, ak osobitný predpis neustanovuje inak.
Individuálnu priebežnú účtovnú závierku a konsolidovanú priebežnú účtovnú závierku nemusí mať účtovná jednotka overenú audítorom.
3.3 INÉ ZMENY
Novela ZoÚ prináša, okrem iného, aj:
- spresnenie, že informačné povinnosti vo výročnej správe sa vzťahujú len na účtovné jednotky, ktoré emitovali cenné papiere, pričom tieto sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu členského štátu a týka sa ich ponuka na prevzatie;
- ustanovenie lehoty na uloženie správy s informáciami o dani z príjmov do registra účtovných závierok.
4. ZÁKON O MEDZINÁRODNEJ POMOCI A SPOLUPRÁCI PRI SPRÁVE DANÍ
4.1 OZNAMOVACIA POVINNOSŤ PODĽA DAC7
Prenajímatelia nehnuteľnosti prostredníctvom platforiem Airbnb a Booking, vodiči jazdiaci pre Bolt či Uber, ale aj iní poskytovatelia digitálnych platforiem sa od januára 2023 už pred finančnou správou neschovajú. Účinnou sa stane novela zákona č. 442/2012 o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní zo dňa 15.6.2022 (ďalej aj ako „zákon“), podľa ktorej musia digitálne platformy poskytovať informácie o svojich zákazníkoch finančnej správe, a to bez jej vyzvania.
DAC7 sa zameriava na prevádzkovateľov digitálnych platforiem. Cieľom tohto opatrenia je predovšetkým zvýšiť daňovú transparentnosť digitálneho priestoru a zabezpečiť riadne odvádzanie daní z príjmov pochádzajúcich z predaja tovaru alebo služieb prostredníctvom digitálnych platforiem.
Oznamovacím obdobím je kalendárny rok. Prvým oznamovacím obdobím bude rok 2023, za ktorý oznamujúci prevádzkovatelia platforiem vykonajú preverovanie a informácie oznámia Finančnému riaditeľstvu SR do 31. januára 2024. Oznamovacia povinnosť sa nevzťahuje na digitálne platformy, ktoré iba spracovávajú platby, umiestňujú reklamy či presmerujú zákazníkov na inú platformu.
Bližšie informácie o danej problematike nájdete na tomto linku:
https://www.moore-bdr.sk/digitalne-platformy-a-oznamovacia-povinnost-podla-dac-7/
5. OBCHODNÝ ZÁKONNÍK
5.1 ZMENA MOMENTU ÚČINNOSTI PREVODU OBCHODNÉHO PODIELU
Novela zákona o riešení hroziaceho úpadku účinná od 17. júla 2022 upravila moment účinnosti prevodu väčšinového obchodného podielu, t. j. priniesla odstránenie rozdielov právnych účinkov pri väčšinovom a menšinovom obchodnom podiele. Zápis zmeny spoločníka do Obchodného registra SR bude mať už len deklaratórny charakter, t. j. zápis potvrdzujúci už existujúci právny stav.
Bližšie informácie o danej problematike nájdete na tomto linku:
5.2 SÚHLAS SPRÁVCU DANE K PREVODOM OBCHODNÝCH PODIELOV
Od 17. júla 2022 zaniká povinnosť dokladať súhlas správcu dane pri prevode väčšinového obchodného podielu v spoločnosti s ručením obmedzeným, ak je jeho prevodca alebo nadobúdateľ vedený v zozname daňových dlžníkov. Pri prevodoch obchodných podielov taktiež zaniká povinnosť preveriť daňové nedoplatky v zozname daňových dlžníkov zapísanej osoby, a s tým súvisiace predloženie súhlasu správcu dane, ako aj povinnosť predložiť čestné vyhlásenie v prípade zahraničných zapísaných osôb.
Bližšie informácie o danej problematike nájdete na tomto linku:
6. ZÁKON O MINIMÁLNEJ MZDE
Oznámením č. 300/2022 zo dňa 27.08.2022 ustanovilo Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR výšku minimálnej mzdy od 1. januára 2023 nasledovne:
- mesačná minimálna mzda vo výške 700 eur;
- hodinová minimálna mzda vo výške 4,023 eur.
Minimálna čistá mzda zamestnanca bude v roku 2023 vo výške 568,97 eur (s uplatnením mesačnej nezdaniteľnej časti základu dane vo výške 410,24 eur a bez uplatnenia daňového bonusu na dieťa). Cena práce zamestnávateľa za zamestnanca poberajúceho mesačnú minimálnu mzdu bude v roku 2023 vo výške 946,40 eur.
Bližšie informácie o danej problematike nájdete na tomto linku:
https://www.moore-bdr.sk/zvysenie-minimalnej-mzdy-od-1-januara-2023/
7. ZÁKON O CESTOVNÝCH NÁHRADÁCH
7.1 STRAVNÉ
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky dňa 7.12.2022 zverejnilo v Zbierke zákonov SR opatrenie týkajúce sa súm stravného pri pracovných cestách. Sumy stravného pri pracovných cestách sa od 1. januára 2023 zvyšujú nasledovne:
- 6,80 eurpre časové pásmo 5 až 12 hodín;
- 10,10 eurpre časové pásmo nad 12 hodín až 18 hodín;
- 15,30 eurpre časové pásmo nad 18 hodín.
Minimálna hodnota stravovacej poukážky je 75 % stravného pre pracovné cesty v trvaní od 5 do 12 hodín, pri sume stravného 6,80 eur je to 5,10 eur. Zákonník práce určuje minimálnu hodnotu stravovacej poukážky, zamestnávateľ sa však môže rozhodnúť poskytovať stravovaciu poukážku vo vyššej hodnote.